Bardzo często zdarza się, że po spożyciu alkoholu, osoby pijącej tą substancję problemowo narzekają na ból trzustki. Ból trzustki jest dość charakterystyczny i bardzo silny. Jednak na bolesność tego narządu po alkoholu narzekają nie tylko osoby uzależnione od alkoholu, ale też osoby, które nadużywają tej substancji na przykład na imprezach. Jaka jest zależność trzustki i alkoholu?  Co powoduje występowanie tych bóli? Czy alkohol negatywnie wpływa na funkcjonowanie trzustki?

Jak działa trzustka?

Trzustka jest narządem, który odpowiada za regulację cukru w organizmie. Dzieje się tak za sprawą tego, że po przeprowadzonej syntezie uwalnia insulinę, glukagon i somatostatyny. Trzustka jest niezbędna również podczas trawienia tłuszczów, białek czy węglowodanów. Narząd ten odpowiada również za produkcję enzymów, które biorą udział w rozkładzie alkoholu.

Trzustka znajduje się w tylnej części brzucha. Ból trzustki jest charakterystyczny, pojawia się w nadbrzuszu, zaś może promieniować aż do pleców.

Według naukowców ryzyko choroby trzustki zależy od czynników genetycznych oraz diety jednostki. Nie każda osoba, która nadużywa alkoholu ma problemy z trzustka. Należy jednak pamiętać, że częste i nadmierne spożywanie alkoholu mocno osłabia ten narząd.

Czy piwo szkodzi trzustce?

Piwo jako alkohol sam w sobie, spożywany raz na jakiś czas nie jest bardzo szkodliwe dla trzustki. Jednak piwo, które spożywane jest codziennie, bardzo obciąża ten narząd. Dzieje się tak, gdyż piwo zawiera bardzo dużo cukru, co powoduje duży wyrzut insuliny przez trzustkę.

Jednak nie tylko codzienne spożywanie piwa wpływa negatywnie na działanie narządów wewnętrznych. Każdy alkohol spożywany zbyt często i w zbyt dużych ilościach powoduje wyniszczenie organizmu.

Trzustka vs alkohol

Wiemy już, że trzustka to narząd, który pomaga w rozkładzie alkoholu w organizmie. Trzustka zostaje uszkodzona poprzez niebezpieczne produkty powstałe na skutek przemiany etanolu.

Kolejną sytuacja niebezpieczna dla tego narządu jest działanie enzymów, które produkuje. Ich działanie może uaktywnić się już w trzustce a nie dopiero w przewodzie pokarmowym. Sytuacja ta powoduje uszkodzenie trzustki.

U osób uzależnionych od alkoholu, dla trzustki szkodliwe są również stres oksydacyjny oraz wolne rodniki, które zostały uwolnione podczas metabolizmu alkoholu.

Wszystko to prowadzi do zapalenia trzustki oraz odczuwania bólu tego narządu.

Należy pamiętać, że każdy alkohol szkodzi trzustce. Według naukowców mniej szkodliwe dla trzustki są alkohole takie jak

• Piwo
  • Wino
  • Cydr

Należy jednak pamiętać, że spożywane codziennie i w zbyt dużych ilościach powodują zaburzoną pracę tego narządu.

Im większa ilość alkoholu dostarczonego do organizmu tym  bardziej prawdopodobne jest to, że trzustka zostanie uszkodzona.

Co wiemy o alkoholowym zapaleniu trzustki?

Jeszcze raz należy podkreślić, że zbyt częste spożywanie alkoholu w zbyt dużych ilościach może prowadzić do tego, że trzustka zostanie uszkodzona. Na uszkodzenia trzustki wpływ ma również to przez jaki czas  alkohol był nadużywany  oraz średnia ilość dziennej dawki alkoholu.  Podczas ostrego zapalenia trzustki dochodzi do zagrożenia życia jednostki. Podczas ostrego zapalenia trzustki dochodzi do rozwoju reakcji zapalnej, pęknięcia sąsiadujących ścian przewodu pokarmowego, perforacji naczyń krwionośnych, uszkodzenia trzustki w sposób nieodwracalny, martwicy, samotrawienia trzustki.

Na skutek tak poważnych zmian w organizmie jednostki dojść może do wielonarządowej niewydolność oraz wstrząsu. Podczas ostrego zapalenia trzustki śmiertelność jest bardzo wysoka.

Charakterystyczne objawy, które świadczą o ostrym zapaleniu trzustki są:

• Napięcie powłok brzusznych
  • Bolesny opór w nadbrzuszu
  • Bolesność przy dotyku
  • Osłabienie pracy jelit
  • Wymioty, które nie przynoszą ulgi
  • Nudności
  • Uporczywy i silny ból w nadbrzuszu

Rak trzustki

To rodzaj nowotworu, który jest najbardziej śmiertelny. Pierwsze objawy tej choroby nie da charakterystyczne dla raka trzustki. Znacznie utrudnia to diagnostykę oraz pozwala na rozwój choroby. Późne wykrycie nowotworu trzustki powoduje, że choroba jest w tak zaawansowanym stadium, iż nie ma możliwości jej wyleczenia. Z uwagi na rodzaj komórek nowotworowych możemy wyróżnić trzy rodzaje tego nowotworu: rak przewodowy trzustki, rak zrazikowy trzustki, tak endokrynny trzustki.

Objawy raka trzustki to: bóle, które promieniują do pleców i łopatek, swędzenie skóry, ciemny kolor moczu, odbarwione stolce, wymioty, nudności, ból brzucha, uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej, utrata masy ciała, uczucie sytości, brak apetytu.

Czy trzustka się regeneruje?

Tak, trzustka posiada zdolność do własnej regeneracji. Trzustka to narząd gruczołowy. Gruczoły, które objęte są stanem zapalnym, mogą zregenerować się w ciągu kilku tygodni. Regeneracje trzustki zaburza jednak spożywanie alkoholu. To alkohol jest również odpowiedzialny za powstawanie trwałych zmian w trzustce. Zmiany te nie mogą się zregenerować, mowa tutaj między innymi o zwłóknieniu tego organu. Proces ten powoduje, że trzustka staje się coraz mniej wydajna.

Regeneracja trzustki – czy dieta wspomoże ten proces?

Jeżeli chcemy zastosować dietę, która pomoże w regeneracji trzustki, należy pamiętać, aby była ona bogata w ryż, makaron, pełnoziarniste pieczywo, mięso drobiowe, chude mięso wołowe, produkty mleczne takie jak mleko, kefir, jogurt, chude sery, warzywa w każdej postaci – gotowane, surowe i pieczone, owoce oprócz bananów i winogron. Aby odciążyć trzustkę należy ograniczyć tłuste i smażone produkty. Zaleca się wyeliminowanie słodyczy takich jak batony, ciasta, torty, czekolady i cukierki oraz ciastka. Dobra wiadomość jest taka, że można kosztować galaretek, kisieli czy sałatek owocowych. Oczywiście należy całkowicie odstawić alkohol. Lekarz zalecić może stosowanie dodatkowych leków.

Osobom, które są uzależnione od alkoholu i odczuwają bóle trzustki zaleca się, aby natychmiast zaprzestały spożywania alkoholu. Substancja ta powoduje stałe uszkodzenie trzustki.

Aby podjąć leczenie choroby alkoholowej można zgłosić się do poradni leczenia uzależnień lub ośrodków leczenia uzależnień. Każdy obywatel Polski otrzyma w tych miejscach bezpłatna pomoc w leczeniu choroby alkoholowej. Niezależnie czy osoba ta jest ubezpieczona czy nie. Należy również pamiętać, że zgłaszając się do ośrodka leczenia uzależnień niezbędne będzie skierowanie na leczenie. Skierowanie to może wystawić lekarz rodzinny, lekarz internista lub lekarz psychiatra.

Aby pomóc osobom uzależnionym od alkoholu wytrwać w trzeźwości, zaleca się stosowanie wszywki alkoholowej. To lek, który powoduje silne zniechęcenie do alkoholu oraz strach przed jego sięgnięciem. Działanie taki sposób, że po spożyciu alkoholu w ciągu kilku minut jednostka doświadcza bardzo silnych i nieprzyjemnych dolegliwości zatrucia alkoholowego. Koszt wszywki alkoholowej wynosi kilkaset złotych. Cena zależna jest od miasta, klinki, pakietu zabiegu oraz lekarza, który przeprowadza zabieg.

Warto jest zadbać o swoje życie i podjąć leczenie już dziś.